ArtykułyGMOSłownikPracaStudiaForum
Aktualności:Organizmy transgeniczne, GMOKlonowanieKomórki macierzysteNowotwory, rakWirusologia, HIV, AIDSGenetykaMedycyna i fizjologiaAktualności biotechnologiczneBiobiznes

Klonowanie ludzkich embrionów

klonowanie embrionówTwórca sklonowanej w 1996 r. słynnej owcy Dolly prof. Ian Wilmut z Roslin Institute w Edynburgu otrzymał pozwolenie na klonowanie embrionów ludzkich. Klonowanie będzie się odbywać w ramach jego badań nad chorobami neurologicznymi. Oprócz niego w Wielkiej Brytanii zgodę na klonowanie embrionów uzyskał wcześniej zespół prof. Miodraga Stojkovica z Instytutu Genetyki Ludzkiej Uniwersytetu w Newcastle (sierpień 2004 r.).

Pierwszy raz w dziejach udało się sklonować ludzkie zarodki pod koniec 2001 roku. Trzech Amerykańskich naukowców z prywatnej firmy biotechnologicznej Advanced Cell Technology w Massachusetts postanowili stworzyć ludzkie embriony po to, by uzyskać z nich komórki macierzyste. Niestety nie udało się ich wyprowadzić.

Komórki macierzyste są cenne z uwagi na to, że potrafią przekształcić się w dowolną tkankę organizmu, można więc za ich pomocą naprawiać serca po zawale, leczyć cukrzyków, pacjentów po urazach rdzenia kręgowego, a także chorych na parkinsona czy alzheimera.

Przez naukowców rozróżniane są dwa typy klonowania. Tzw. klonowanie reprodukcyjne i terapeutyczne. Celem reprodukcyjnego jest powielenie całego organizmy, czyli uzyskanie osobnika mającego identyczny materiał genetyczny z klonowanym. W tym celu została sklonowana właśnie owca Dolly. Klonowanie reprodukcyjne udało się w przypadku owiec, krów, świń, kóz, myszy, muszki owocowej, nie klonowano w tym celu człowieka.
Drugi typ to klonowanie terapeutyczne. Chodzi w nim wyłącznie o tworzenie zarodków jako źródła leczniczych komórek – komórek macierzystych.

Źródło: Rzeczpospolita, Gazeta.pl

Komentarze

Cerebra | 2005-02-10 00:00:00
Moje zdanie jest takie, ze swiat sie konczy. Prosze o nie wpieranie mi przez "wielkich zwolenników klonowania terapeut."ze ciemna jestem i nie wiem, o co chodzi. Doskonale wiem... Uwazam, ze igraja sobie zbyt swawolnie z natura. Z pewnoscia dojda do takiego poziomu badan, ze owe komórki macierzyste beda przeksztalcac w komórki miesnia sercowego, hepatocyty, czy jeszcze Bóg wie jakie... Ale dla mnie tak, czy siak jest to zabójstwo! Tak, tak jestem dewotka i pewnie chcecie powiedziec, ze jakbym miala chora osobe w domu, to tez bym chciala, zeby w podskokach "konstruowali" te komórki... Ale nie chce... I jest wiele potrzebnych informacji dla medycyny czy innych nauk biologicznych, które moga uratowac wiele istnien, a wcale nie opieraja sie na zabijaniu bezbronnych istnien. Niech sie wezma za szczepionke przeciwko AIDS!
PS. A tak kiedys lubialam Iana :(

Michał | 2005-10-15 00:00:00
Zgadzam się w 100%. Życie ludzkie to chyba coś więcej niż zespół komórek. Oby tylko tych opętanych naukowców nikt nie sklonował.

Sylwia | 2005-11-06 00:00:00
Dla mnie to jest chore. Po co klonować człowieka. Z tego będą same kłopoty. Naukowcy chcą udowodnić jacy to nie są oni mądrzy, jak wiele człowiek potrafi zdziałać. Cerebra ma racje, niech zajmą się czymś naprawdę sensownym.

cartoonka | 2005-11-06 00:00:00
Uważam, że klonowanie komórek człowieka byłoby pożyteczne, jednak ludzie nie potrafią sobie wyznaczyć tej granicy mówiącej: to już sklonowanie całego organizmu - stop. W tym momencie trzebaby całkowicie zaprzestać eksperymentów tego typu! Ja myślę, że to już jednak za późnio:/

NOLI | 2005-11-15 00:00:00
Cerebra "igrajac swawolnie z natura" naukowcy wytworzyli wiele szczepionek, bez ktorych polowa ludzi juz dawno by umarla, a przy jakiejs wiekszej epidemii umarla by druga polowa. "Ale dla mnie tak, czy siak jest to zabójstwo!", " I jest wiele potrzebnych informacji dla medycyny czy innych nauk biologicznych, które moga uratowac wiele istnien, a wcale nie opieraja sie na zabijaniu bezbronnych istnien." Zabojstwa kogo? Dla klonowania nie zabija sie nikogo moja droga. Pobiera sie tylko pare komorek, a to przecierz nie jest caly osobnik.

Co do ciebie Michał życie bez tych paru komorek z ktorych zbudowany jest czlowiek czy jakiekolwiek inne zwierze nie moglo by istniec, wiec zycie to jednak jest ten zespol komorek.
Sylwia jakie klopoty? tu jest duzo miejsca do wypowiedzi mozesz rozwinac swoja mysl, a nie ucinac ja w polowie. Nie wiem jak innni ja chcialabym sie dowiedziec jakie klopoty z tego moga wyniknac wedlug ciebie. Mam nadzieje, ze doczekam sie odpowiedzi od ciebie, bo skoro postanowilas sie wypowiedziec sadze ze masz duza wiedze na ten temat i ten nieskonczony komentarz nie wynika z twojej niewiedzy na temat klonowania.

anna | 2005-12-13 00:00:00
Uwazam, iż klonowanie człowieka jest niebezpieczne

Keenya | 2006-04-18 00:00:00
NOLI, mądra się znalazła! Może zaczniesz szanować zdanie innych zanim się wypowiesz? Myślę, że każdy sklonowany człowiek nie chciałby się dowiedzieć, że jest sztuczny... "Sorry synku, nie jestem twoją matką, chcieli sobie poeksperymentować i poklonowali komórki z różnych osób, chcieli zobaczyć co im wyjdzie..." Dziecko z probówki to coś zupełnie innego! No, ale nie o tym mowa. Chodzi o to, że natura na wszystko znajdzie sposób, nawet na klona.

cinek1989 | 2006-04-26 00:00:00
Keenya całkowicie sie z Tobą zgadzam. Jakbyście sie czuli wiedząc że zostaliście stworzenia przez jakiś naukowców dla eksperymentu? Myśle że nienajlepiej...

mil | 2007-01-22 00:00:00
I bardzo dobrze, że klonowanie idzie do przodu... Jeszcze podziękujecie tym naukowcom :)

Przyszły biotechnolog | 2007-02-15 00:00:00
Polecam lekture
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3443

polak | 2007-07-18 00:00:00
bardzo ie ciesze ze nauka idzie na przod.. i jezeli w koncu zaczeto klonowac ludzi to co w tym zlego?? jestesmy jacys inni czy co? a jezeli ma to byc jeszcze dla naszego dobra t tym bardziej. brawa dla naukowcow, w przyszlosci chcialabym robic to co wy

NOLI | 2007-10-28 00:00:00
"poklonowali komorki z roznych osob" i polaczyli w jednego, ciekawe ;]

chinka | 2008-02-17 14:24:45
czytając wasze wszystkie komenty nie wiem co mam o tym myślec :) moje zdanie zmieniam z kazdym przeczytanym komentarzem.. ale fajna polemizacja ;] mimo tego jestem przeciwko klonowaniu :):) może Cerebre masz rację, niech zajmą się czymś pozyteczniejszym..NOLi trochę jesteś przemadrzała .. bez urazy.. pozdro

BlacKate | 2008-03-15 14:51:22
NOLI, Cerbera mówiąc o zabójstwie zapewne myślała o zarodkach, które trzeba uśmiercić, jeśli chce się z nich pozyskać komórki macierzyste. I nie ma sensu argumentowanie, że tu chodzi o klonowanie terapeutyczne - zarodek=życie, zabicie zarodka=zabójstwo. To tak, jakby zabić zdrowego człowieka i powyciągać z niego narządy do przeszczepów - tylu ludzi można by przecież uratować... :-] I co? Wtedy nazwiemy to transplantologią terapeutyczną? ;-

Moje zdanie: klonowanie człowieka - NIE. Klonowanie innych ssaków - TAK. A komórki macierzyste można pozyskiwać również z dojrzałych organizmów, nie posiadają może tak znacznego potencjału rozwojowego, jak te zarodkowe, ale również wiele potrafią ;-)

Pozdrawiam serdecznie wszystkich pasjonatów :-)

madziarta | 2008-05-08 19:42:10
ludzie poglupieli.
naprawde.
nie maja corobic to klonow im sie zachciewa.
ciekawe po co... pewnie po to zeby wskrzeszac hitlera z swoja osobista armia klonow;/

milsa567 | 2008-10-09 16:20:35
po co klonować człowieka lepiuej niech fachowcy od klonowania wynadą lek na nieśmiertelność lub na to by być młodym i pięknym albo żeby ci co są mądrzy byli głupsi a ci słabsi stali się lepsi wtedy my się będziemy z nich nabijać że są gorsi wtedy było by fajnie

Miliwina15 | 2008-11-12 14:54:56
To cale klonowanie jest do kitu .Kennya masz racie i ja takrze z toba sie zgadzam na 100 .A no wlasnie ja byscie sie czuli gdybyscie byli sklonowani no chuba nie wspaniale .Ty sobie siedzisz w domu a twoj klon zabija ludzi .TO JEST CHORE .

Kazunia | 2010-03-02 21:07:41
A ja sie nie zgadzam :] Nauka to nauka. A co do tego jak by się czuły osoby, dowiadując się że zostały stworzone przez naukowców to też jest naciągane. Np.. Dzieci, które zostały porzucone przez swoje matki po porodzie i zaadoptowane przez obcych ludzi też nie powstały z nich a mimo to są kochane równie mocno. Więc co za rożnica czy dziecko porzucone i zaadoptowane czy powstające na skutek badań naukowych i zaadoptowane przez ludzi, którzy nie mogą mieć własnych dzieci a i tak kochać będą jak swoje?

Co więcej, dzięki temu możemy dowiedzieć się wielu rzeczy o organiźmie ludzkim i wszystkich zagadkach które przed nami ukrywa.

Ja jestem jak najbardziej na tak dla klonowania. I przykro mi, ale nikt nie wmówi mi, że źle myśle ;)

Pozdrawiam

Cherry | 2012-04-01 13:17:39
Jak was czytam to rzygać mi się chce. Wy chyba nie wiecie o co tu chodzi. W świecie dominuje konieczność równowagi w naturze, która ma własne prawa i ona decyduje. Umieramy, inni się rodzą bo tak już miało być. Człowiek nie jest Bogiem i niech nie próbuje być bo z tego nic dobrego nie wyjdzie. Klonowanie ludzi w niczym nie pomoże nikomu. A pytania co do człowieka i świata, na które nie znamy odpowiedzi, nigdy ich nie znajdziemy czy będziemy klonować, czy robić inne rzeczy. Większość myśli a zrobimy klona powyciągamy z niego organy do przeszczepu i będzie fajnie. Nie nie będzie bo klony będą takie jak my, bedą miały własne uczucia, marzenia, będą kopiami, ale nie będą takie same jak ich oryginały. Będą tak samo wyglądać, ale mogą mieć inne idee, inną osobowość, która nie jest kształtowana tylko genetycznie, ale i przez środowisko, w którym żyją. Będą oni normalnymi ludźmi jak my, nie zabawkami.